22.11.2016

Puolueissa vihertää

Vihertukisähköälyauto.

Katselin pitkästä aikaa aamutellua, jossa liikutusministeri Anne Berner kertoili toimittelijalle, miten autolla ajelun pitäisi sujua Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Se ainakin kävi selväksi, että koko ajan aiotaan mennä ikäänkuin perä eli päästötavoitteet edellä puuhun.

Sähköauto ei ole edes "puhdas", kertoo KL.


Samasta asiasta kirjoittaa ilmastoblogi Roskasaitti.


Autoista on nyt sähkö- tai kaasukäyttöisiä häviävän vähän. Täyssähköautoja lienee 0,02 - 0,03 prosenttia. Vuonna 2030 Suomessa pitäisi ennustaja-akkojen mukaan olla jo yhteensä puolisen miljoonaa autoa, joiden pyörät pyörisivät sähköllä tai biopolttoaineilla.

Sähköauto on elitismiä.

Sähkö- vai hiiliauto?

Ovatko sähköautojen akut ongelmajätettä?

Täyssähköautoja Suomessa vajaat 3000 keväällä 2019.

***
Liikenneministerin puheista voisi päätellä, että liikenteen tärkein tavoite olisi vain EU:n ja Suomen itse itselleen asettamien päästötasojen saavuttaminen. Niin ja tietysti jonkin sähköautojen tukihimmelin rakentaminen. 

Taannoin teitä siltarumpuineen rakenneltiin innolla pitkin ja poikin Suomea sitä varten, että ajoneuvoliikenne voisi sujuvasti siirrellä laajassa maassamme ihmisiä ja heidän tarvitsemiaan tavaroita, sekä hoitaa teollisuuden kuljetuksia. Viherutopian mukaisesti Suomessa sitten jatkossa pompotellaan rapistuvalla ja miten kuten paikatulla tiestöllä fiinisti tuuli- ja aurinkosähköllä tai jollakin tikkuviinapensalla, ehkä putinkaasullakin. Silloin meitä varmaankin suuri onni kohtaa ja maailma pelastuu?

Kaikilla suomalaisilla ei tietenkään ole varaa uudenlaisiin ajopeleihin, älysähköautoihin tai muihin trendihärveleihin, kun rahat eivät riitä edes vanhoihin kotteroihin. Kaikki kansalaiset eivät pysty ostamaan tarvitsemiaan bussilippuja tai polkupyörää. Mutta siitähän poliitikot kakat nakkaa, koska aina ne köyhät ruikuttaa. Kömpikööt kurjat vain kitisemättä Hurstille ja muihin jeesusleipäjakeluihin ja kiittäkööt armeliaita herroja!

Vuoteen 2030 on aikaa enää 13 vuotta. Silloin meikäläinen, nykyisin keskimäärin yli 10-vuotias autokanta olisi muka uudistunut niin paljon, että se olisi valmis siirtymään liikenteen nollapäästöjen tavoitteeseen vuonna 2050. Päästöjä nolla? Hyvin puhuttu totuuden vierestä! Onneksi olkoon jo etukäteen, ministerit, kanisterit ja muut karmeat kamasaksat!

Mihin Suomessa enää tarvitaan vihreää puoluetta, kun lähestymme ensimmäisenä maailmassa politiikkojen yksityisajattelussa nollatoleranssia, jolloin kaikki ns. päättäjämme ovat mutkutettu ja hytkytetty mm. yltiövihreiden EU-tavoitteiden kannattajiksi? Joitakin änkyröitä vielä löytyy, mutta pian heidän vastarintansa murretaan ja ellei, silloin puhutaan jo entisistä poliitikoista.


Neljännes sähköstämme tuotetaan ydinvoimaloissa,
tuontisähkön viipale on melkein yhtä suuri.

Lisäyslinkki KL:n juttuun: Intian päästöt jo nyt suuremmat kuin EU:n.

Intrigöörikin on jo yltiövihreä, ellei jopa syvänvihreä, koska se syö pelkästään biopohjaista energiaa ja sillä se myös kulkee, milloin mitenkin. Näin on.

***

Tilastoa: Syyskuussa Suomessa oli liikenteessä vajaat 800 täyssähköistä henkilöautoa. Sähköpakuja oli 170. Pistohybridejä oli jo yli 1900. Viime vuoden lopussa henkilöautoista kulki noin 250 maakaasulla ja yli 1200 joko bensalla tai kaasulla. Näin kertoo jutussaan Savon Sanomat.

Sähköautoissa on paljon vähemmän osia kuin polttomoottoriautoissa, joten niiden pitäisi teoriassa olla halvempia myös kuluttajille. Toistaiseksi sähköautot ovat kalliita pienistä valmistussarjoista ja akustoista johtuen. Suuret ja painavat akustot lienevät lopulta vain pahanlaatuista ongelmajätettä. 

Jokin tekninen ratkaisu voisi olla pieni akusto ja lataava polttokenno, semmoisia autoja on jo tehty Japanin markkinoille. Sähköauton tai hybridinkään järkevyyttä Suomen kaltaisessa maassa on vähän vaikeaa perustella, koska meillä ei ole suurkaupunkeja illmansaasteineen. Vaikeaa oli myös kotitietokoneiden kauppiailla ennen internetin yleistymistä, mutta pian kaikki muuttui.

Puukaasulla kulkevia autoja eli häkäpönttöautoja ei liene tilastoitavaksi asti. On kuitenkin hyvä tietää, että pääministeri Juha Sipilä on rakentanut hienon häkäpönttöauton, joten semmoistakin osaamista ja kriisivalmiutta Suomesta löytyy. Höyryveturit on jo museoitu, ehkä joku niistä saataisiin vielä tulille junaa kiskomaan, ehkä ei? 

Lisäys: Parasta energiavalmiutta Suomessa olisi kuitenkin mm. todella runsaiden turvevarojen järkevä hyödyntäminen. Linkki suoraan turpeeseen.

Linkki Ilmastorealismia blogiin 13.1.2017.

Saksan viherpuolue romahtamassa?


***
Suomalaisten poliitikkojen huruvihreys jatkuu. Ja jatkuu...

Sähköautojen haluttaisiin kulkevan uusiutuvilla, kuten tuulisähköllä. Tuulisähkössä  suomalaiset kuppaavat suomalaisia, sillä 70 prossaa tuulivoimaloista on kotimaisessa omistuksessa.

Sähköautoilussa talvisin tulee ainakin taukoja riittävästi. Näin kertoo Suomenmaa-lehden testiajelu Helsingistä Kolille.

Vetyautossa olisi kunnolla ytyä, tankkausasemat puuttuvat vielä.

Roskasaitin uudempi blogipäästö, 5.11.2018.


***


2 kommenttia:

Risto Jääskeläinen kirjoitti...

Sähköautojen nollapäästöisyys on suuri huijaus, kun sähkö ei tulekaan pistorasiasta vaan kivihiilestä. Olen pitänyt ministeri Berneriä järkevän itsekkään. Tiedä sitten, olenko erehtynyt vai onko hän siirtynyt sisustamaan sähköautojakin?

intrigööri kirjoitti...

Ennen oli inhimillisiä autoja, kuten kodin lailla sisustetut hippibussit ja rättärit kukkapurkkeineen, mutta eiväthän ne sovi kylmään robottien aikakauteen, missä ihmiset ovat haitakkeita.
Toivottavasti edes Olkiluoto 3 pääsee tuotantoon ennen kuin sähköautot yleistyvät, muuten ei Suomessa ikinä saada riittävästi vähäpäästöistä sähköä. Päästöjä syntyy aivan kaikesta tällä pallolla, joten huruvihreiden pitäisi muuttaa kuuhun tai Marsiin, siellä on aika vähän luontaisia hiilipäästöjä.